19 Feb

Prijzen bepalen als online ondernemer

Prijzen bepalen is moeilijk!

Deze maand doe ik iets wat ik retespannend vind: ik verhoog de prijzen van mijn aanbod. Drie jaar terug startte ik als ondernemer, en liet me vooral leiden door intuïtie en geluksbeleving. Iets wat ik mijn hele leven al deed, en mijn creativiteit kon volledig vrij zijn. Maar… de prijzen bepalen van wat ik deed, vond ik moeilijk. Ik zag allerlei online ondernemers prachtige programma’s aanbieden, voor flinke geldsommen. De cijfers intimideerden me en mijn overkoepelende overtuiging was: dat kan ik toch niet vragen! Ik begin pas net, iedereen kan dit verzinnen, wat hebben mensen nou aan mij… Dus maakte ik ook de keuze voor mijn prijzen ‘op gevoel’ (als ik écht goed kijk: voornamelijk op angst en onzekerheid) en werd zo een roofdier van mijn eigen portomonnee en gevoel van eigenwaarde.

Waarom prijzen bepalen zo’n uitdaging is als zielsgedreven ondernemer

Als er iets is wat veel souldriven entrepeneurs gemeen hebben, is het wel dat het over het algemeen gevoelige mensen zijn. In meer of mindere mate pikken ze gemakkelijk gevoelens, energiën en sferen om zich heen op. Dat is juist ook de reden om vanuit het hart te gaan werken: je hebt een sterke drive om de mensen om je heen te willen helpen, omdat je zo gewaar bent van hun struggles. Je werkt meer vanuit een zielsmissie, liefde voor je medemens/de wereld, en een sterke overtuiging dan dat je een gat in de markt bemerkte wat je wel wilde vullen, ongeacht jouw persoonlijke connectie ermee.
Veel souldriven entrepeneurs zijn ook bijzonder gevoelig voor overtuigingen, die ze van jongs af aan meekrijgen van de buitenwereld. En een goed deel van die souldriven entrepeneurs gaan op een moment in hun leven door een ‘dark night of the soul’ heen… een gewaarwording van al die belemmeringen, overtuigingen en gedragingen die zó normaal zijn geworden in hun leven, maar die eigenlijk helemaal niet passen bij wie ze werkelijk zijn.

Het concept ‘geld’ is hier zeker geen uitzondering op. En dat is als ondernemer nou júist zo belangrijk! Je inkomsten en uitgaven zijn immers letterlijk van levensbelang voor je bedrijf. Veel zielsondernemers lopen op een bepaald moment tegen dit soort overtuigingen aan:

  • ik doe ‘t uit liefde, daar mag je toch geen geld voor vragen?
  • geld is vies en naar en zorgt voor een heleboel leed in de wereld
  • mijn klanten kunnen het niet betalen en ik wil ze zo graag helpen
  • geld is materialistisch, en ik hou me bezig met de ziel. Dat bijt elkaar toch
  • wat ik doe kan eigenlijk iedereen wel, ik maak het alleen maar wakker. Waarom zouden mensen me daar geld voor geven
geld overvloed energie prijs bepalen liefde ondernemer wilde vrouw kayleigh smith avoja

Dit maakt jouw prijzen ultiem belangrijk

Je wilt dit werk kunnen blijven doen

Money = commitment.
Het wordt keer op keer bewezen dat wanneer mensen (flink) investeren, ze meer betrokken zijn bij datgene waar ze in investeren.

Geld vragen = zelfwaardering = you as a whole being
Geld is ook energie. Welke boodschap vertel je jezelf over wat je waard bent, met het bedrag wat je voor jouw diensten, producten en energie vraagt?

Voorbeeld wat je geeft aan je klanten
Welke boodschap vertel je je klanten over wat jouw diensten, producten en energie waard zijn?

Nieuwe economie = draag je aan bij
Hoe jij je geld spendeert, is direct van invloed op de wereld die we creëren. In het klein, in je eigen huiskamer, en in het groot, op het wereldtoneel. Wat jij met je geld doet, en hoe je je geld beschouwt, heeft dus invloed op de geldstroom in het grotere plaatje.

Jouw investering in jezelf = opleiding, verdieping, ervaringen
Hoe voller jouw bron (van kennis, energie, wijsheid, etc) is, hoe meer je eruit kunt delen, en hoe meer je kunt geven aan je klanten. So take care of that source! Datgene wat jij van een ander leert is ook weer uitwisseling van energie: kun je je teachers een waardig bedrag betalen?

Leven in overvloed = gaat niet over geld.
The Secret, de Wet van Aantrekkingskracht, Leven in Overvloed, het is allemaal prachtig, en schaarste heeft z’n eigen waardevolle lessen. MAAR het ervaren van gebrek aan geld leidt af van waar je je werkelijk mee bezig wilt houden. So do the work, and then ask a fair price 😉

Hoe bepaal je dan je prijzen?

Rekensommetje:

Het minimale wat je als zelfstandige als uurtarief moet hanteren, is ongeveer 40 euro (zie hier, hier en hier hoe je tot dit bedrag komt). Je houdt dan rekening met je salaris, belastingen en verzekeringen.

Stel dat je een bedrag bepaalt voor je online training, dan kijk je naar alle uren die je er direct insteekt: het schrijven van werkboeken, het opnemen en bewerken van filmpjes, het schrijven van emails, de uren die je actief bent/verwacht te zijn met de deelnemers (bijvoorbeeld in een besloten coachgroep). Ook eventuele investeringen die je doet (aanschaf van een camera en microfoon, werkboeken die je laat drukken, ads op social media, een eventuele kickoff of afsluitend evenement wat je organiseert) reken je erbij.
Daar zitten nog geen niet-declarabele uren in. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van blogs en social media posts, de tijd die je investeert in interactie met je doelgroep, beantwoorden van vragen van geïnteresseerden, reistijd… En je hebt nog overige kosten. Websitebeheer, boekhouder, klantafspraken, huur van werkruimte, je eigen opleidingen en cursussen…
Een programma van 12 weken kan dan al snel op zo’n 12.000 euro uitkomen.

Het voordeel van online programma’s is dat je ze aan meerdere mensen tegelijk kunt verkopen. Stel dat je verwacht (of ervoor kiest) 10 deelnemers te hebben. Zeker wanneer je programma deels online en deels live is, kan zo’n aantal heel fijn zijn. Je zet dan je prijs op 1200 euro.

Stel nu dat dit bedrag nog steeds te hoog voor je is, gevoelsmatig, vergelijkend met je concullega’s, of om een andere reden. Dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen:
– verkoop je programma aan meer mensen… wanneer er 100 deelnemers zijn, kun je ze 120 euro p.p. vragen
– voeg waarde toe aan je programma, door extra content te delen, korting te geven op je andere aanbod, meer een-op-een met je deelnemers te werken
– maak een afweging van tijdsinvestering vs. geldinvestering aan jouw kant: wat kun je uitbesteden (wat jou tijd bespaart, die je weer kunt investeren in je klant) of wat kun je zelf op je nemen (wat je geld bespaart omdat je een ander niet betaalt om het voor je te doen)?

En wat mij betreft het makkelijkste: verdeel je inkomsten anders. Is dit online programma het enige dat je aanbied aan je klanten? Dan kun je het ontzettend exclusief maken, eens per jaar de deuren open, een gelimiteerd aantal deelnemers… wanneer je de rest van het jaar vooral veel (gratis) waarde deelt kun je hier gerust een flinke bak geld voor vragen. Kijk bijvoorbeeld naar Marie Forleo.
Of vind je het fijn gedurende het jaar meerdere producten of diensten aan te bieden? Kijk dan of je een aantal zaken voor een lager bedrag kunt aanbieden, zoals een e-boek, een videoserie, een korter of minder intensief programma… En je kunt een deel van je aanbod juist voor een hogere prijs aanbieden, zoals een-op-een sessies, live of videocoaching, exclusieve evenementen, enzovoorts. Wees creatief! Zo krijgen je klanten de mogelijkheid zelf te kiezen hoe, en voor welke geldinvestering, ze met jou willen werken.

Dealen met je belemmeringen op geld

Onderzoek je overtuigingen. Waarschijnlijk komen er tijdens het lezen van dit blog al allerlei gedachten in je op. Wat is je relatie met geld? Wat doen woorden als ‘waarde’, ‘investering’, ‘hebzucht’, ‘overvloed’, ‘sparen’, ‘geven’, ‘ontvangen’ met je? Neem gerust de tijd om hier even op te kauwen. Loop er een tijdje mee rond. Kijk waar je in het dagelijks leven getriggered wordt, welke belletjes gaan rinkelen en waarom. Schrijf, praat, discussieer, mijmer, tot je weet waar je pijnpunten zitten.

En kijk dan: welke overtuigingen helpen jou niet meer verder?

Welke nieuwe overtuiging kun je hiertegenover zetten? Elke nieuwe overtuiging en daaraanhangend nieuw gedrag is een oefening die je moet herhalen. Ons brein is namelijk dol op alles wat bekend is, en alles wat ‘nieuw’ is heeft even nodig om te bezinken. Wees dus lief voor jezelf als je merkt dat je in oude patronen terecht komt. Je mag elke dag, elk moment opnieuw beginnen.

Hoe heb jij je prijzen bepaald?

En welke verandering wil je inbrengen? 

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.